Czym jest home staging i jaki wpływ ma na sprzedaż nieruchomości?

Home staging należy do najważniejszych działań podejmowanych przez profesjonalnego pośrednika sprzedaży nieruchomości. Polega na maksymalnym uwydatnieniu zalet i potencjału mieszkania, które zostało wystawione na sprzedaż. Celem home stagingu jest przyciągnięcie uwagi ewentualnych nabywców nieruchomości przy jednoczesnym zwiększeniu jej wartości rynkowej.

Metoda ta może do pewnego stopnia kojarzyć się z aranżacją wnętrz – i jest to trop poniekąd słuszny, choć pojęcie home stagingu jest znacznie szersze, a wykorzystującym tę metodę agencjom nieruchomości przyświeca zupełnie inny cel. Osoby zajmujące się wystrojem wnętrz skupiają swoje wysiłki na uchwyceniu indywidualnego charakteru właściciela i stworzeniu niepowtarzalnej estetyki, która będzie ściśle dostosowana do jego preferencji. Tymczasem home stagerzy starają się z jednej strony wyeksponować zalety oferty, z drugiej – uczynić mieszkanie wystarczająco neutralnym, by zainteresowało się nim jak najwięcej potencjalnych nabywców.

Osoba zajmująca się home stagingiem podejmuje więc m.in. takie działania jak:

  • uprzątnięcie wnętrz – czyli pozbycie się ewentualnego brudu, odświeżenie ścian, oczyszczenie kuchni i łazienki, naprawa drobnych usterek, tymczasowe wyniesienie zniszczonych lub nieatrakcyjnych mebli, wyniesienie butów, odzieży, zużytych dywanów itp.;
  • nadanie mieszkaniu neutralnego charakteru – polega na tymczasowym usunięciu wszystkich prywatnych przedmiotów należących do obecnego właściciela, takich jak kosmetyki, zdjęcia bliskich czy osobiste pamiątki. Intymne i spersonalizowane wnętrza często zniechęcają oglądającego, wywołując w nim poczucie bycia intruzem;
  • zagospodarowanie przestrzeni – czyli aranżacja sprzętów i umeblowania w taki sposób, by wydobyć z nieruchomości jej pełen potencjał. Liczba i ustawienie mebli preferowane przez właściciela mieszkania często zmniejszają optycznie przestrzeń w poszczególnych pomieszczeniach, wywierając na odwiedzających wrażenie przytłoczenia;
  • zaplanowanie oświetlenia – dobre światło to kluczowy aspekt estetyki mieszkania. Zręczny i mający odpowiednie przygotowanie pośrednik będzie wiedział, jak nim manipulować, by skierować uwagę klientów na najbardziej istotne zalety wnętrza – dotyczy to zarówno światła naturalnego, jak i elementów sztucznego oświetlenia;
  • dekorowanie pomieszczeń – by wnętrza wydawały się bardziej przytulne, w odpowiednich miejscach umieszcza się dyskretne ozdoby, takie jak np. wazon z kwiatami czy obrazy powieszone na ścianach. Także i tu ważne jest jednak, by nie niosły one ze sobą intymnych czy sentymentalnych konotacji – mają stanowić uniwersalną, niespersonalizowaną dekorację, która zainspiruje nabywcę do snucia własnych planów aranżacyjnych;
  • odświeżenie atmosfery – duszne wnętrza mogą wydawać się ciasne i przytłaczające. Dlatego przed prezentacją mieszkanie jest starannie wietrzone; w razie potrzeby stosuje się również oczyszczacze powietrza.

Home staging to zaledwie jedno z wielu działań, jakich podejmuje się przedstawiciel agencji nieruchomości w celu ułatwienia sprzedaży mieszkania. Skorzystanie z tego rodzaju oferty nie tylko pozwala na przyciągnięcie większej klienteli i w efekcie szybką i bezproblemową transakcję – oprócz tego zwiększa też szanse zbywcy na uzyskanie bardziej atrakcyjnej ceny za nieruchomość.